چمران: شورا‌های شهر و روستا، انعکاس خواست و سلیقه مردم هستند رئیس دیوان عالی کشور: سبقت در خدمت باید فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور باشد آموزش ایمنی و مواجهه با حریق برای ۱۲۴ هزار شهروند مشهدی گپ و گفت با میراث دار سنت پرورش اسب یورقه در مهدی آباد| ما که هرچه بردیم، با رفقا خوردیم   شهروند خبرنگار | درخواست به‌سازی پیاده‌رو «ابرار ۱۰» در مشهد + پاسخ سرویس‌دهی رایگان خط‌۲ قطارشهری مشهد در روز شهادت امام‌جعفرصادق‌(ع) اعمال‌قانون ۱۸۱۸ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۱ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) دردسر‌های بودار همسایگی با انبار‌های خانگی | دپوی ضایعات در منازل مسکونی شهرک صابر مشهد ایست‌کار‌های مشهد، الگوی کشور | بیمه کارگران ایست‌کار‌ها در اولویت باشد هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط پاک قرار گرفت (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) احداث ۱۴ بوستان بزرگ در شهر مشهد | پروژه‌های زودبازده‌ برای محرومیت‌زدایی از حاشیه شهر ترافیک سنگین در بولوار ملک‌آباد و وکیل‌آباد مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) حاجی بگلو: رویکرد و نگاه شورای ششم، تحقق عدالت‌محوری در مشهد است سردار رادان در مشهد: قسم به خون شهدا که حافظ سنگر حجاب هستیم| توطئه عریانی و برهنگی، برنامه نفوذ دشمن برای براندازی است مشهدالرضا(ع)، هم‌صدا با طنین حجاب و غیرت | اجتماع باشکوه حمایت از «طرح نور فراجا» برگزار شد + فیلم بلاتکلیفی ۴۵۰‌هزار هکتار از اراضی ملی خراسان رضوی شهروند خبرنگار | درخواست ترمیم آسفالت در بلوار شهید آوینی مشهد + پاسخ شهردار مشهد: کلان‌شهر مشهد در زمینه هوشمندسازی پیشرو است هوای هشت منطقه کلانشهر مشهد امروز پاک است (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

تاکسی‌متر‌های تزئینی، کرایه‌های واقعی

  • کد خبر: ۳۴۹۴۶
  • ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
  • ۱
تاکسی‌متر‌های تزئینی، کرایه‌های واقعی
گزارش خبرنگار شهرآرانیوز حکایت از محاسبه بی‌حساب و کتاب کرایه توسط برخی رانندگان تاکسی در مشهد دارد
علیرضا ظهیری/شهرآرانیوز - از روز چهارشنبه هفته گذشته براساس مصوبه شورای اسلامی شهر، کرایه تاکسی‌های مشهد تا سقف ۴۵ درصد و به صورت میانگین ۲۱ درصد افزایش یافت. درحالی که تمامی تاکسی رانان، به جز در خطوطی که قیمت مشخص شده است، ملزم به استفاده از تاکسی متر هستند تا مردم بدانند مسافتی که با تاکسی طی کرده اند، چقدر برایشان هزینه برداشته است، بسیاری از تاکسی رانان از تاکسی متر استفاده نمی‌کنند و همچنان با عرف داخلی خود و بر مبنای رضایت مشتری در تاکسی‌های دربستی و قیمت تعیین شده در مسافت‌های کورسی، کرایه دریافت می‌کنند. حالا برای اطلاع از اینکه با اعمال تعرفه‌های جدید آیا تاکسی ران‌ها این نرخ را رعایت می‌کنند، به سراغ چند راننده و مسافر تاکسی می‌رویم.


بحثم شد؛ تاکسی متر نمی‌زنم!

در اولین مسیر، از میدان شهدا به سمت کوهسنگی می‌رویم. در ابتدا سوار یک تاکسی سمند می‌شوم و از راننده می‌خواهم مرا به میدان شریعتی برساند. راننده گرم صحبت با یکی از مسافران داخل تاکسی است؛ البته تمام پروتکل‌های بهداشتی نظیر استفاده از ماسک و کاور جداکننده کابین راننده در این تاکسی رعایت شده است. از او در مورد کرایه‌ها سؤال می‌کنم و او هم تأیید می‌کند که کرایه‌ها افزایش یافته است: «بله، از روز چهارشنبه حدود ۲۰ درصد افزایش کرایه را اعمال کرده ایم.»

البته آقای محمدی (تاکسی ران) تاکسی متر خود را برای مسیری که من از او درخواست کرده ام، روشن نکرده است و وقتی علت را از او جویا می‌شوم این گونه پاسخ می‌دهد: اصلا از تاکسی متر، به ویژه در مسیر‌های کورسی، استفاده نمی‌کنم؛ برای یک نفر روشن کردم، اما وقت دریافت کرایه بر سر ۲۰۰ تومان پول خورد بحثمان شد.
او می‌افزاید: این اتفاق بار‌ها و بار‌ها برایم افتاده است، برای همین سعی می‌کنم کمتر از تاکسی متر استفاده کنم و مبالغ کرایه را یا برحسب توافق یا برمبنای مسافت طی شده به صورت کورسی حساب می‌کنم.


افزایش کرایه بی حاصل است

پس از اینکه در میدان شریعتی از این تاکسی پیدا می‌شوم، به سمت ایستگاه خطی کوهسنگی می‌روم و سوار یکی از تاکسی‌ها می‌شوم که ۲ مسافر دیگر هم دارد. به محض سوار شدن داخل اتومبیل، راننده هم سوار می‌شود و بدون روشن کردن تاکسی متر، اقدام به حرکت می‌کند.
یکی از مسافران با گله از گرانی و نارضایتی از افزایش کرایه تاکسی، خطاب به راننده می‌گوید که آیا این افزایش کرایه دردی از وضعیت اقتصادی شما دوا می‌کند؟ راننده هم در پاسخ بیان می‌کند: نه، قیمت یک لنت و ترمز برای همین خودرو سمند در حال حاضر ۵۰۰ هزار تومان است و این کرایه‌ها و حتی افزایش آن اثر چندانی روی کسب وکار ما ندارد.
وی ادامه می‌دهد: اگر مسئولان بتوانند حداقل در تهیه قطعات و لوازم یدکی برای تاکسی‌ها تدابیری بیندیشند به طور قطع وضعیت زندگی ما هم بهتر خواهد شد.


تاکسی متر، وسیله اضافی

۲ مسافر این تاکسی در مقابل شعبه دادگاه در نزدیکی میدان الندشت از خودرو پیدا می‌شوند و راننده تاکسی از هر کدام مبلغ ۲۰۰۰ تومان بابت کرایه دریافت می‌کند و مسیر را ادامه می‌دهیم. از راننده در مورد علت استفاده نکردن از تاکسی متر می‌پرسم و او می‌گوید: تاکسی متر وسیله اضافی است. ما همیشه در مسیر‌های خطی بر مبنای کرایه محاسبه شده خودمان، مبالغ را از مسافران دریافت می‌کنیم. خیلی از همکاران من هم در بسیاری از مسیر‌های خطی و غیر خطی، به صورت میانگین و با یک توافق نسبی کرایه می‌گیرند.

پس از اینکه با کرایه دوهزارتومانی از این تاکسی پیاده می‌شوم مسیر برگشتم را به سمت میدان شهدا آغاز می‌کنم و سوار یک تاکسی پژو می‌شوم. راننده فردی میان سال است. در همان ابتدا از او می‌پرسم که کرایه تا تقی آباد چقدر می‌شود و او می‌گوید که ۲۰۰۰ تومان.

از این راننده می‌خواهم برای محاسبه کرایه تاکسی متر را روشن کند و او نیز همین کار را می‌کند. درحالی که مسیر خود را طی می‌کنیم و با این تاکسی ران مسن در حال گپ وگفت هستیم، به چرایی استفاده نکردن بسیاری از تاکسی رانان از تاکسی متر می‌پردازم و این راننده تاکسی می‌گوید: استفاده از تاکسی متر صرفه اقتصادی ندارد. هرچند قیمت کرایه افزایش یافته است، صرف در این است که مبلغ کورسی حساب شود.

پس از پیاده شدن از این تاکسی سوار تاکسی دیگری می‌شوم. این راننده نیز بدون توجه به تاکسی متر حرکتش را آغاز می‌کند و سؤال تکراری خود را از آقای جاودان نیز می‌پرسم و او نیز همانند همکاران خود، دلایل مختلفی را برای توجیه استفاده نکردن از تاکسی متر بیان می‌کند و این وسیله را در تاکسی‌ها وسیله‌ای تزئینی می‌داند، هرچند که در لابه لای صحبت هایش این را هم اعتراف می‌کند که تاکسی رانی همیشه از آن‌ها می‌خواهد که کرایه را با تاکسی متر محاسبه کنند.


تخلف است؛ برخورد می‌کنیم

دراین باره با مدیرعامل تاکسی رانی شهرداری مشهد نیز تماسی تلفنی می‌گیرم و احمد محبی با بیان اینکه فرایند درج افزایش قیمت کرایه تاکسی تا چندروز آینده بر روی تاکسی‌ها کامل خواهد شد، اظهار می‌کند: به طور قطع استفاده نکردن تاکسی رانان از سیستم تاکسی متر تخلف محسوب می‌شود.

او می‌افزاید: ما به عنوان دستگاه متولی نمی‌توانیم در هر تاکسی یک ناظر بگذاریم و در این زمینه شهروندان بهترین ناظران ما هستند و درصورتی که تخلفی را مشاهده کردند می‌توانند ما را در جریان این تخلف بگذارند تا ما اقدامات بعدی را انجام دهیم.

محبی ادامه می‌دهد: در صورت گزارش تخلف در مورد یک تاکسی ران، در ابتدا به راننده تاکسی اخطار می‌دهیم و از او تعهد می‌گیریم و درصورتی که این تخلفات از سوی همان تاکسی ران ادامه یابد، پرونده وی برای برخورد به کمیته انضباطی ارسال می‌شود.


بیشترین تخلفات، استفاده نکردن از تاکسی متر و کرایه بالا

او تأکید می‌کند: البته بیشترین موارد تخلفی که از سوی ۱۳۷ به ما اطلاع داده می‌شود نیز مربوط به استفاده نکردن از تاکسی متر و گرفتن مبالغ مازاد بر کرایه است.

مدیرعامل سازمان تاکسی رانی شهرداری مشهد می‌گوید: در راستای کاهش چنین تخلفاتی، اقداماتی انجام شده و در دست اقدام است. به عنوان نمونه یکی از اقدامات ما در این راستا، دادن فاکتور در ایستگاه‌های تاکسی مبادی ورودی شهر و اطراف حرم است و در گام بعدی، در چند ایستگاه به صورت آزمایشی، کرایه تاکسی ثابت در نقاط مختلف یک خط را درج خواهیم کرد و درصورتی که رضایت مردمی ایجاد شود این کار را گسترش می‌دهیم.

او در پایان یادآوری می‌کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا و تورم‌های ایجادشده، زندگی برای تاکسی رانان ما بسیار سخت شده است، ازاین رو ما باید وضعیت فعلی را مدیریت کنیم و تلاش می‌کنیم برخورد‌ها در چنین شرایطی به جای قهری بودن، بیشتر ارشادی باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Netherlands
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
0
0
من به عنوان یه راننده اسنپ ۲سال پیش اگه یکی میخواستم ببرم ۲تا کوچه اونرتر پیاده کنم ۴هزار میگرفتم یعنی ۱ دلار الان از ازادی تا نیاوران میرم ۱دلار.این در حالیه که هزینه های ماشینم ارتباط مستقیم با دلار داره و لوازم ماشین در ۲سال تقریبا ۱۰برابر شده.موتور فن از ۴۵هزار شده ۳۲۰هزار.لنت از ۲۰هزار شده ۱۹۵هزار.چرا راننده باید جلوی تورم بایسته؟
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->